چین متعهد شد از آموزش زیمبابوه حمایت کند

سفیر چین در زیمبابوه متعهد به حمایت چین از بخش آموزشی این کشور شد

ژو دینگ، سفیر چین در زیمبابوه، متعهد به حمایت چین از بخش آموزشی این کشور شد و گفت که دو کشور روابط خوبی را حفظ کرده‌اند که به دوران پیش از استعمار باز می­گردد. ژو این سخنان را این هفته در دبیرستان دوستی چین و زیمبابوه در جشن سال نو چینی در هاتکلیف، بیان کرد. ژو گفت: ظروف چینی و سایر آثار با ارزش کشف شده از زیمبابوه بزرگ نشان می دهد که صدها سال پیش بین دو کشور مبادلات دوستانه وجود داشته است.

چین به شدت از بخش آموزشی زیمبابوه حمایت می کند. دولت چین تاکنون به تعدادی از مدارس و دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه فناوری چینهویی، مدرسه دوستی زیمبابوه و چین در بیندورا، مدرسه ابتدایی لوپان، مدرسه ابتدایی وارن پارک و دبیرستان دوستی چین و زیمبابوه کمک مالی کرده است.او گفت که چین با ارائه بورسیه های تحصیلی مختلف و فرصت های آموزشی برای زیمبابوه­ای ها برای تحصیل در چین از بخش آموزشی این کشور حمایت کرده است. ژو همچنین خاطرنشان کرد که این کشور نه تنها از نظر منابع طبیعی، بلکه از نظر منابع انسانی نیز غنی است و پتانسیل بسیار زیادی برای بهره برداری دارد.

چین در ساخت زیرساخت های کشور که شامل استادیوم ورزشی ملی، فرودگاه بین المللی رابرت گابریل موگابه، واحدهای نیروگاه حرارتی هوانگه 7 و 8، پارلمان زیمبابوه در کوه هامپدن، انبار ملی داروسازی و حفاری 1000 چاه آب می شود، نقش اساسی داشته است. چین همچنین در طول مبارزات دهه 1970 این کشور برای استقلال از حکومت استعماری، حمایت سیاسی و مادی قوی ارائه کرد. حتی امروز، برخی از سربازان کهنه کار زیمبابوه که در چین آموزش نظامی دیده‌اند، همچنان می‌توانند آهنگ‌های ارتش چین را بخوانند. چین و زیمبابوه پس از استقلال زیمبابوه به دوستانی همه جانبه تبدیل شده اند. چین مدت‌هاست که به توسعه اجتماعی-اقتصادی زیمبابوه کمک کرده است.

ژو خاطرنشان کرد که چین و آفریقا همیشه جامعه ای با آینده مشترک بوده اند، زیرا این کشور آسیایی به دنبال همکاری با این قاره تحت طرح کمربند و جاده و همچنین سایر ابتکارات همکاری متقابل، از جمله مبادلات مردم با مردم و برنامه های تبادل فرهنگی است. او گفت: امروز، خوشحالم که ورزش های رزمی چین، هنر و اجراهای بسیار فاخر را برای شما به ارمغان می‌آورم. امیدوارم این اجراها دریچه کوچکی را به روی شما به سوی دنیای باشکوه هنر و فرهنگ چین باز کند. سال جدید چینی، سال اژدها است و در فرهنگ چینی، اژدها نماد خوش شانسی، قدرت و خرد است.

https://www.newsday.co.zw/local-news/article/200022554/china-pledges-to-support-zims-education

کد خبر 18539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =